FENNTARTHATÓSÁGI TÉMAHÉT 2022.04.25-29.

FENNTARTHATÓSÁGI TÉMAHÉT 2022.04.25-29.

A környezet védelme és a fenntarthatóság érdekében egyre több civil szervezet és önkormányzat tesz lépéseket, kezdeményezéseket. Globális felmelegedés, vízhiány, csökkenő energiakészlet, klímaváltozás. Ezek a veszélyek fenyegetik Földünket, ha gyorsan nem változtatunk szemléletünkön és magatartásunkon. A szemléletváltásra a gyermekek a legfogékonyabbak, épp ezért fontos, hogy már iskolás korban megismerjék a téma jelentőségét és tudatában legyenek személyes érintettségüknek hiszen kis odafigyeléssel ők is sokat tehetnek a Föld védelméért.

 

 

Iskolánk második alkalommal csatlakozott a fenntarthatósági témahét programjaihoz, aktivitásaihoz. Az idei kiemelt témák a víz, az egészségvédelem,  a felelős fogyasztás, a hulladék és a szelektív hulladékgyűjtés.

A pedagógusok és diákok osztályonként környezetismeret, természettudomány, földrajz, rajz, technika tanórákon dolgozták fel a választott tematikát.

Az idei fenntarthatósági témahéten kirándulásokra is sor került. 

Az osztályok az alábbi tevékenységeket végezték/programokon, aktivitásokon vettek részt:

 

1. osztály:

A héten az 1. osztályos tanulók pillepalackokból vágtak ki formákat, amikből megfestve virágok lettek. A pillepalackból kivágott leveleket háncsra fűzték, ezzel mutatós díszt készítettek.

Fadarabokból összekötött kis létrára kerültek a virágok és a levelek. A gyerekek örültek, hogy a kidobásra ítélt tárgyakból milyen szép osztálydekoráció készült.

Wc papír gurigából polipokat készítettek. Ragasztáshoz alátétnek újságpapírt használtak, nem sima papírt, szem előtt tartva munka közben is a fenntarthatósággal kapcsolatban megbeszélt elvárásokat.

Üres tojáshéjakba búzát vetettek, a tojásoknak arcot rajzoltak és elnevezték őket búzafejeknek. Naponta figyelik a növekedésüket, öntözésük a gyerekek feladata.

Az égig érő paszuly című mese kapcsán babot csíráztattak, melynek fejlődését megfigyelték, majd a fenntarthatóság nevében el is ültették őket, hogy szép babnövényekké fejlődjenek. Gondozásuk szintén a gyerekek feladata.

A gyerekek által gyűjtött üres alumínium üdítős dobozokból kottából éneklő emberkék készültek, amiket a gyerekek nagyon viccesnek tartottak. Önálló ötlet alapján karmester is készült az „újrahasznosított” kórushoz.

Kinder figurákból megmaradt műanyag alkatrészeket papírra ragasztottak és rajzzal egészítettek ki. Ehhez műanyag kupakokat is használtak. Fantáziadús, ötletes megoldások születtek.

Ebben az életkorban könnyen motiválhatóak a gyerekek érdekes ötletekkel a gyűjtésre és az újrahasznosításra. Nagyon lelkesen dolgoznak a szép végeredmény érdekében.

2. osztály:

A víz témakörének körbenjárása a 2. osztályban a gyerekek vízhez való pozitív kötődésének kialakítását és erősítését segítette.

A Föld vízkészletének arányait megfigyelve a víztakarékosság fontosságáról beszélgettünk, majd csoportokban gyűjtötték össze a tanulók, hogy egy nap során mihez használnak vizet. Megbeszélték és elmondták, hogy mit tehetnének saját vízlábnyomuk csökkentéséért. A csoportok plakátokat készítettek az édesvízkincs megvédésére a víztakarékosság jegyében.

3-4. osztály: 

A harmadik és a negyedik osztályos tanulóinkkal Csömödéren jártunk a Zakatoló Erdei Iskolában, ahol a tananyag feldolgozását segítő természetismereti előadáson vehettünk részt. A gyerekekkel kíváncsian hallgattuk Anikó nénit, aki játékos formában ismételte át velük az erdő növény-, és állatvilágáról tanultakat. Az elméleti oktatás után kedvükre játszhattak a fából készített eszközökön. Olyan jól éreztük magunkat, hogy a jövő évi kirándulásunkat is az Erdei Iskolába tervezzük. 

Ének-zene órán a 4. osztályosok sajtos dobozból ritmushangszert készítettek a gyerekek.

 

Az 5. és 6. osztályos tanulók az élelmiszer hulladékok csökkentésének lehetőségeiről beszélgettek természettudomány órán.

A témaválasztás célja a diákok figyelmének felkeltése volt az élelmiszerhulladék keletkezésére, hatásaira és megelőzésének lehetőségeire.

A tanórán megismerkedtek az ötlépcsős hulladékpiramissal (megelőzés-újrahasználat-újrahasznosítás-égetés-lerakás) és alkalmazási lehetőségeivel.

Az újonnan szerzett ismereteket a gyakorlatba is átültethették, ugyanis a hét folyamán a felső tagozatosok ellátogattak a bagolai hulladéklerakóba.

A kirándulás tanulsága: a jövő generációi számára prioritássá kell válnia a hulladék megelőzésnek és az újrahasznosításnak.

Az 5-6. osztálynak a védőnő a dohányzás és az alkohol káros hatásairól tartott interaktív előadást.

A 7. osztályosok az ökológiai lábnyom jelentését taglalták földrajz órán, gyakorlati feladatként pedig elkészítették saját ökológiai lábnyomukat.

A Soós Természettudományi Tehetségműhely két munkatársa rendhagyó kémia órát tartott a 7-8. osztályosoknak, melynek keretében gázokkal kapcsolatos igen látványos, többnyire otthoni eszközökkel és vegyszerekkel összeállítható kísérleteket mutattak be, melyek az alábbiak voltak:

- szén-dioxid fejlesztése szódabikarbóna és étecet (ecetsav) segítségével,

- a levegő oxigén tartalmának kimutatása,

- hipermangán (kálium-permanganát) és oxigénes víz (hidrogén-peroxid) oldatának kölcsönhatása,

- „elefántfogkrém” kísérlet,

- oxigénes vízbe (hidrogén-peroxid) barnakőport (mangán-dioxid) szórása,

- hidrogén fejlesztése.

A 7. osztályos diákok megnézték Áder János köztársasági elnök előadását, mely a tudatos vízfogyasztásról és hulladékgazdálkodásról, valamint az ésszerű fogyasztói magatartásról szólt.

A védőnő a 7-8. osztályos tanulóknak a drogfogyasztás káros hatásairól beszélt.

A témahét minden egyes programja azt a célt szolgálta, hogy a gyermekek figyelmét felhívjuk az élhető és fenntartható környezet megóvására és megtartására.

Kapcsolódó galéria

FENNTARTHATÓSÁGI TÉMAHÉT 2022.04.25-29.

Pályázatok

Okosan a pénzzel
Örökös ökoiskola